Skip to main content
| Hanzas Perons

Pie Hanzas Perona atklāta mākslinieku Dzudzilo instalāciju "Pieskarties poēmai"

Pie Hanzas Perona atklāta mākslinieku Dzudzilo instalāciju "Pieskarties poēmai"

Šā gada 28. maijā, ievērojamā ungāru komponista Ģērģa Ligeti (György Ligeti) simtajā dzimšanas dienā, pie kultūras telpas Hanzas Perons Rīgā, vietā, kur vajadzētu atrasties Latvijas Laikmetīgās mākslas muzejam, tika atklāta vizuālo mākslinieku Kristas un Reiņa Dzudzilo veidotā instalācija “Pieskarties poēmai”.

Komponista simtgadē, sākot atskaiti līdz jubilejas koncertiem Hanzas Peronā simts dienas vēlāk, topošā Latvijas Laikmetīgā mākslas muzeja vietā pie Gustava Kluča un Mihaila Tāla ielu krustojuma Rīgā tiks atklāta mākslinieku Dzudzilo instalācija, kas veido dialektiku gan ar Ligeti 1962. gadā tapušo “Simfonisko poēmu” jeb ‘Poème symphonique’, gan joprojām neieraudzīto Latvijas Laikmetīgās mākslas muzeju.

Mākslas instalācija “Pieskarties poēmai” simts dienas līdz koncertiem Hanzas Peronā septembra sākumā, lai Ģērģa Ligeti simtgadi godinātu, katru dienu vienu reizi divdesmit četrās stundās pieskarsies jeb atskaņos komponista opusu simts metronomiem ‘Poème symphonique’. Par atskaņojošo instrumentu, metronoma svārsta sitienu šajā gadījumā kļūs “neredzīgu gājēju” ceļu pāreju organizējošā skaņa, kura cītīgi klausīs autora vēlmei no 1962. gada. Šis skaņas fragments, viens sitiens sekundē, ir gaidošā daļa pirms ceļa šķērsošanas, kas pārējā laikā kļūs par neesošā Laikmetīgās mākslas muzeja gaidīšanas simbolu.

Instalācija “Pieskarties poēmai” ir turpinājums un reizē jaundarbs Kristas un Reiņa Dzudzilo darbam “Pieskarties saulei”, kurš bija redzams un dzirdams Cēsu mākslas festivālā pirms diviem gadiem laikmetīgās vizuālās mākslas grupas izstādē “Pielidot tuvāk saulei. Mīti un rituāli”, kuras kuratore bija Daiga Rudzāte. Darbs tika radīts tā sauktajai “neredzīgo” teritorijai, kura tika izveidota padomju okupācijas laikā, lai tajā koncentrētu vājredzīgu un neredzīgu cilvēku dzīves. Dzudzilo instalācija sastāv no ceļu satiksmes organizēšanas papildzīmēm “Neredzīgi gājēji”, savukārt pavadošā skaņa ir dokumentāla realitātes miniatūra, kura aizgūta no neredzīgo gājēju pārejām, kas aprīkotas ar skaņas signālu. Tas aicina apstāties, gaidīt un instalācija top kā askētisks, nebeidzams opuss, kļūstot par rituālu. Ko nozīmē “pieskarties poēmai”? Ko nozīmē ieraudzīt skaņdarbu? Ko nozīmē neieraudzīt Latvijas Laikmetīgās mākslas muzeju?

Vairak par pasākumu Hanzas Perons mājas lapā .

Kontakti

Elīna Ozola PĀRDOŠANAS UN IZNOMĀŠANAS NODAĻAS VADĪTĀJA

Elīna Ozola

PĀRDOŠANAS UN IZNOMĀŠANAS NODAĻAS VADĪTĀJA
Elīna Ozola Attīstības direktors

Pēteris Guļāns

ATTĪSTĪBAS DIREKTORS
Lūdzu, ierakstiet savu vārdu
Lūdzu, ierakstiet savu e-pastu.
Lūdzu, ierakstiet savu tālruni
Aizpildīšana ir obligāta